Basic editing/es and Reaper Preferences General/en: Difference between pages

From Reaper Accessibility Wiki
(Difference between pages)
Jump to navigation Jump to search
(Created page with "Ahora, si presionas la flecha hacia abajo o hacia arriba, escucharás que tienes más ítems de audio en la pista. Deberías tener tres de ellos. Si navegas a cada ítem, deberías escuchar su nombre, seguido de un número y luego la palabra take (toma), dependiendo de cuántos pases hayas grabado. En este caso, estamos interesados en el ítem dos, o en otras palabras, el que está en el medio. Puedes anular la selección de tiempo en este punto si lo deseas, aunque ten...")
 
(Updating to match new version of source page)
 
Line 1: Line 1:
<span id="basic_recording_and_editing_tasks"></span>
=Preferences=
= Tareas básicas de grabación  y edición =


Así que ya has grabado tu obra maestra de una sola pista. ¿Y ahora qué? Tal vez necesitas ejecutar el verso de nuevo un par de veces debido a algunos pequeños errores que no faltan, y que  misteriosamente se las arreglan para colarse, o  quieres tomarte tu tiempo y grabar sección por sección, O tal vez sólo pensabas en un arreglo vocal increíble, o quieres apilar muchas guitarras para un sonido más pesado. Un cliente también te ha pedido que grabes una voz sobre una pista de karaoke que ya te ha enviado y veremos otra manera de establecer el tempo. O tal vez, después de todo, decides que ese solo al final de la canción no es realmente necesario. También tenemos un pequeño problema molesto con ese solo en caso de que decidamos que no lo vamos a eliminar, y es que el que sea que lo grabó entró un poco pronto, pero algunas notas no estaban del todo a tiempo, estaban retrasadas. ¡Pero las ideas eran brillantes! Por desgracia, nuestro solista favorito siempre está ocupado y es un músico de alta demanda, por lo que vamos a encontrar una manera de hacer frente  y solucionar con lo que tenemos. ¿Cómo abordamos absolutamente todo esto? Sigue leyendo para averiguarlo. Puedes saltarte algunas secciones y luego volver a las que requieras, ¡pero por favor no te saltes los fundamentos!
Below are some of the options in the preferences dialogue (control + P) which are commonly changed from their default valuesUseful to review when learning Reaper or after a reset to factory defaults.
Además, mencionamos algunos diálogos, herramientas y flujos de trabajo aquí y los pasos necesarios para lograr algo. Pero no tengas miedo de explorar y, en la mayoría de los casos, experimentar. Recuerda, hay muchas maneras de lograr lo mismo en Reaper. En caso de dudas, puedes utilizar muchos de los recursos disponibles para consultar lo que hará una configuración u opción específica. Las secciones aquí presentarán conceptos básicos y progresarán gradualmente a los más avanzados. Debido a que  pretendemos explicar cómo se hace la edición de audio en Reaper, la manipulación de ítems o elementos conformará la mayor parte de este artículo.


<span id="basic_and_quick_fundamentals"></span>
Note that changes to preferences are sticky from one load of Reaper to another.  There are other options in Reaper, such as metronome settings, which are part of the default project settings and only persist once the Save As Default button is used in project settings (alt _+ enter).
== Fundamentos básicos y rápidos ==


Dado que ya has instalado Reaper y has grabado tu primera pista, suponemos que estás al menos un poco familiarizado con lo siguiente:
*Crear y cambiar el nombre de las pistas en reaper
*Buscar acciones en Reaper y asignarles comandos de teclado
*asignación de entradas de audio
*Encender y apagar el metrónomo
*Habilitar y deshabilitar pistas para la grabación
*Por último, si estás usando un mac, asegúrate de haber revisado y recordar los equivalentes en mac, como por ejemplo tecla command en vez de control, option en vez de alt, y así. Cuando sea aplicable, se nombrarán las acciones de reaper, de tal manera que puedes seguir los procedimientos incluso si usas un mapa de teclas no estándar, personalizado o modificado.


Lo que explicaremos a continuación relacionará aún más todo esto. Por lo tanto, asegúrate de familiarizarte bien con los siguientes términos:


*Pista. Un contenedor para cualquier cosa que  tu grabes o importes. Puede ser audio, midi, vídeo y otros tipos de archivos multimedia. Normalmente Cada pista  actúa independientemente una de otra. Esto te permite grabar primero una guitarra, luego una voz y así sucesivamente sin afectar lo que ya has grabado. Los programas que tienen esta capacidad se denominan Grabación multipista. Puedes grabar y reproducir una cantidad arbitraria de pistas, limitado únicamente por la potencia de procesamiento de tu ordenador.
*General
*ítem: Un contenedor bastante flexible para contenido multimedia que siempre está dentro de una pista. Hay muchas maneras de manipularlos y son el principal elemento básico para editar audio, midi ETC. No pueden existir si no hay pistas presentes.
** There are tick boxes for what creates an undo item. Untick to shorten the undo history.
*toma: una versión, o pase, de una grabación. Pertenecen estrictamente a ítems. Su función es ayudarte cuando quieras grabar el mismo material varias veces, como un solo, y luego decidir cuál de todas las grabaciones que has hecho prefieres dejar como la definitiva.
** Option to preserve undo history when saving a project.
*línea de tiempo: Su nombre es obvio, pero por si acaso, la línea de tiempo representa el tiempo transcurrido de tu proyecto. Recorre  la parte superior de la ventana de REAPER. Mide la duración del proyecto y te ayuda a identificar la posición de los distintos ítems multimedia.  
** Several options on how Reaper behaves when starting up such as load last project, start a new project or promptAlso can check for new versions of Reaper and an option to allow multiple instances of Reaper to be run.
*zoom: Hay dos tipos. Vertical y horizontal. El zoom vertical ajusta la visibilidad de las pistas y otros elementos, por lo que no es de mayor preocupación si no ves nada. Sin embargo, el zoom horizontal afectará a la visibilidad de la representación gráfica de las hondas del audio y también afectará a los comandos para navegar y mover las cosas, mereciendo una mención especial aquí. Cuanto más se acerca algo, mayor será el detalle que muestra y contiene.
*Paths
*Audio Jogging o Scrubbing: Estas son técnicas originadas en los días en que toda la grabación se realizaba con cinta magnética, cuando el mover un carrete daba la impresión de que se restregaba la aguja contra la cinta. Te ayudan a moverte dentro de un proyecto, o pista, o grupo de pistas, para audicionar o localizar una sección muy específica y particular. Dependen del nivel de zoom horizontal. Cuanto más zoom tengas, más lento será el movimiento. Cuanto menos zoom tengas, más rápido podrás moverte.
** Option to set a specific folder to store peak files (reapeaks)Can then clear this folder out from time to time.
*pre-roll: Esto se puede utilizar para que al iniciar a grabar o reproducir, el metrónomo comience a sonar durante el número especificado de compases antes de que comience realmente la grabación o reproducción.
*Keyboard / multitouch
 
** Recommend ticking Allow space key  to be used for navigation in various windows
Esperamos que esto no haya sido mucha información por absorber. Sin embargo, es crucial para todo lo que sigue.
*Projects
Trabajaremos mucho con comandos de navegación y selecciones de tiempo. Afortunadamente, osara informa a medida que seleccionas o navegas y mucho más. ¡Asegúrate de recordar todo esto! Recuerda que también puedes utilizar la ayuda de acceso directo o también hacer referencia a la [[Special:MyLanguage/Reaper shortcut key list by headings|Lista de comandos de Reaper ordenada por encabezados]]. Recuerda que debes tener tu teclado configurado al Inglés (Estados Unidos) para que no haya problemas utilizando los comandos de teclado.
** Option to define a default project template
 
** Prompt to save on new project. Tick this if you want to be forced to define a path for all your projects which means you know where your media is going.
He aquí un resumen de los comandos importantes que debes saber
** Options to autosave project backups into a defined subfolderSuggestion is to store to a subfolder called Backups every 10 or 15 minutesBackup files are generally small.
 
** Option to save the undo history.
*pausar o continuar la reproducción: control más espacio
*Media Item defaults
*parar, volviendo al lugar en el que te encontrabas antes: Espacio.
** Default fade in and fade out time is 10msCan reduce to 3ms to be less obtrusiveIs If looping and splitting samples may want to reduce this to zero to avoid dips in volume between samples. Alternatively, can raise these values to get modulation effects when splitting an item at grid lines.
*Ir a, y  seleccionar la pista anterior o siguiente: Flechas arriba y abajo respectivamente. Usa la tecla shift con las flechas para seleccionar más pistas.
*Audio
*Ir a, y seleccionar el ítem anterior o siguiente: control y flechas izquierda y derecha respectivamente. Usa la tecla  shift en combinación con estos comandos para seleccionar más ítems adyacentes.
** Recommended to turn off tiny fade in and fade out on start and stop.
*ir al comienzo del proyecto: w, o la tecla inicio
*Devices and MIDI
*ir al final del proyecto: tecla fin
** Fundamental section specific to equipment set up for input and output of audio and MIDI
*mover el cursor por compases: retroceso página para ir hacia atrás, y avance página para adelantar. Usa la tecla control con estos comandos anteriores para moverte por pulsos.
*Buffering
*usa alt más la tecla inicio para ir al principio del compás actual, o alt más la tecla fin para ir al comienzo del compás que sigue.
** Can reduce Default Media Buffer size from 1200 to around 100 for more responsivness on playback.
*diálogo saltar a: control más j. Desplázate rápidamente a donde sea, introduciendo
*Playback
**escribe: 36. (36 seguido de un punto) para moverte al compás 36,pulso 1.
**  Recommend ticking Stop playback at end of loop if repeat is disabled. This links with other settings in Edditing.
**EScribe: 36.3 para ir al compás 36, pulso 3.
*Recording
**36.4.25 te situará exactamente en una cuarta parte del compás 36, pulso 4. (el 25 viene siendo un porcentage)
**  Recommend disabling Show preview of recording items while recording
**escribe: 02:32 para ir al minuto 2, segundo 32
** Options to prompt to save or discard newly recorded material on stop. Often easier to disable this and use control + Z to undo recorded media if new material isn't wanted.
*moverse detalladamente (scrub): presiona y mantén las flechas izquierda o derecha para ir hacia atrás o adelante respectivamente. Agrega la tecla shift para crear selección de tiempo. Estos comandos dependen del nivel de zoom horizontal.
** Option to define the name given to newly recorded items
*Fijar el inicio y el final de una selección de tiempo: Corchetes izquierdo y derecho respectivamente. Usa alt más control con los corchetes para mover los puntos de inicio y fin a la vez hacia la izquierda o a la derecha. Usa la tecla control con los corchetes para mover solo el punto de inicio, y usa la tecla alt con los corchetes para mover únicamente el punto del final de la selección. Estos comandos también dependen del nivel de zoom horizontal. El comando usado para detener y reproducir (la tecla espacio) reproducirá únicamente la selección.
*Rendering
*seleccionar desde la posición del  cursor hasta al comienzo o final del proyecto: shift más la tecla inicio o fin  respectivamente
** Option to override the default buffer size when rendering which can speed up render times e.g. Can set to 1024.
*moverse al inicio o fin de la selección de tiempo: tecla inicio o tecla fin
** Options to set a tail duration  and when it is applied to capture effects like reverb.
*cancelar selección de tiempo: escape
*Editting
*conmutar repetición: control más R. De forma predeterminada  esto repetirá en bucle cualquier selección de tiempo que hayas hecho.
** Can set Move edit cursor to start of time selection on time selection change. So when ending a time selection with right bracket edit cursor moves to the start of the time selection.
*Reportar la posición del cursor de edición y reproducción: Control + Shift + J
** Option to set moving edit cursor to end of item when pasting.  Useful if pasting multiple copies of an item one after another. Can also cause confusion though as means have to rewind to hear newly pasted content.
*OSARA: habilitar  la selección no contigua/conmutar selección de la pista o el ítem actual (dependiendo de lo que esté enfocado):shift más espacio
** Link loop points to time selection. Set this to on so that option in Playback section  works effectively.  Can unlink loop points and time selection in the options menu if needed for a particular workflow.
 
*Envelope display
 
** Options here to change the range of volume and pitch envelopes.
También es importante quemencionemos los marcadores aquí. Pueden ahorrarte mucho tiempo y te ayudan a moverte fácil y rápidamente en la línea de teimpo. Cuatro comandos útiles son:
*Media
 
** Option on copying  media to project directory
* Insertar y / o Editar marcador en la posición actual: Shift más M. En el diálogo que se abre, escribe un nombre (opcional) y ajusta las propiedades a tu gusto, presiona enter para  guardar o escape para cancelar.
** Options for rendering tails on item FX. Defaults are quite shortValues of 5000 to 10,000 more useful.
* Saltar a marcadores del 1 al 10: Usa los números 1 al 0 de la fila numérica superior del teclado.
** Can untick Show status window when generating peaks as this is just annoying.
*Usa punto y coma y apóstrophe para moverte al marcador anterior o siguiente, incluso más allá del marcador número 10.
*MIDI
*Renumber all markers in timeline order (re-numerar todos los marcadores en órden de línea de tiempo): esta acción no tiene un comando pero puedes asignarle uno si lo deseas.
** Some default options for how to treat MIDI files being imported
 
*Plugins
 
** Numerous options on how to display FX windows. Typically do want to auto-resizeuncheck auto-float newly created windows, don't want to dock, and tick display only one window at a time but this last doesn't really work very well.
Por último, osara y Reaper son muy sensibles al contexto. Esto significa que, si activas la ayuda  de comandos de osara y luego presionas la tecla suprimir, descubrirás que la acción que invoca es algo así:
*Compatibility
 
** Options in here on how to treat 32-bit plugins by default but can also do this each plugin at a time using the context menu when highlighting a plugin in the FX search dialogue.
OSARA: Eliminar ítems/pistas/contenido de la selección de tiempo/marcadores/puntos vectoriales (dependiendo de lo que esté enfocado)
*VST
 
** Fundamental option to define the paths that Reaper uses when searching for and loading VST's.
Lo cual es muy confuso, ¿qué se supone que  significa todo esto de todas formas? ¿Por qué no solo puede decir, borrar y ya?
*External editors
 
** Define the path of external editors
 
Como has adivinado examinando los comandos descritos anteriormente, resulta que puedes seleccionar muchas cosas a la vez o por separado en Reaper. Estas incluyen pistas, ítems, tiempo, etc. Si presionas la flecha hacia arriba para enfocar y seleccionar una pista y luego presionas la tecla suprimir, esa pista junto con todo lo que contiene, se ha ido. Si presionas control más las flechas izquierda o derecha para enfocar y seleccionar un ítem, luego presionas la tecla suprimir, el ítem, y no la pista, es lo que se borra. Presionando un número para enfocar y moverse a la posición de un marcador y luego presionando la tecla suprimir, tal como lo has podido adivinar, eliminará ese marcador y nada más.
 
Por lo tanto, siempre puedes comprobar lo que has seleccionado, dependiendo de lo que se haya enfocado mediante el comando
 
osara:  Reportar selección de pista/ Item / selección de tiempo, dependiendo  de lo que se ha enfocado: Control + Shift + Espacio
 
Esto es práctico, porque significa que no necesitaríamos un comando de teclas diferente sólo para eliminar una pista, o un ítem o un marcador y así sucesivamente. La mayoría de las operaciones de edición, incluidas copiar, cortar y pegar, funcionan exactamente de la misma manera.
Sin embargo, aquí hay una situación común que puede confundir a muchos usuarios para dejarte pensando un poco, que trataremos más adelante, y aquí es donde la manipulación de ítems realmente entra en juego:
Si en su lugar realizas una selección de tiempo con los corchetes, presionas las flechas izquierda o derecha para enfocar la línea de tiempo y luego presionas la tecla supimir, el contenido que se encuentra en esa selección de tiempo (ya sea una pista o 50 de ellas) se ha ido.
 
<span id="reaper&#039;s_takes_system"></span>
== sistema de tomas de reaper ==
 
Como hemos discutido antes, las tomas son simplemente versiones del mismo material. Volvamos a la primera situación. Grabaste un verso y te gustaría hacer una versión diferente, porque la que acabas de escuchar fue quizás un poco aburrida pero aún así te gustó. Una posible forma de hacer esto sería:
#asegúrate de que la repetición esté desactivada presionando control más r.
# abriremos el diálogo de configuración de metrónomo y pre-roll usando alt más shift más m. Presiona la tecla shift más tab unas tres veces para habilitar el pre-roll antes de grabar, y luego presiona tab  dos veces para encontrar un cuadro de edición que te permite especificar el número de compases. Cuando hayas terminado, presiona enter para guardar los cambios.
#ubica el comienzo del primer verso usando cualquiera de los comandos de navegación. Asegúrate de que no haya respiraciones u otros ruidos audibles cuando comience la reproducción, luego fija el inicio de la selección de tiempo allí.
# Haz lo mismo para el final del verso, y establece el final de la selección de tiempo
# audiciona y ajuste la selección de tiempo según sea necesario
# Abre el menú de opciones y presiona la flecha hacia abajo una vez. Deberías escuchar:  Record mode: time selection auto punch (Modo de grabación: auto ponchado de selección de tiempo). Presiona enter
#Ahora, asegúrate de que tu pista esté habilitada y que te escuches a través de los monitores, luego ve al inicio de la selección de tiempo y presiona r. Escucharás el audio justo antes del verso, luego el audio debe irse o silenciarse, para que puedas grabar una nueva versión o variación. El audio entrará de nuevo cuando hayas terminado. Presiona la barra espaciadora cuando hayas terminado.
# Repite este último paso tantas veces como desees.
 
Ahora, si presionas la flecha hacia abajo o hacia arriba, escucharás que tienes más ítems de audio en la pista. Deberías tener tres de ellos. Si navegas a cada ítem, deberías escuchar su nombre, seguido de un número y luego la palabra take (toma), dependiendo de cuántos pases hayas grabado. En este caso, estamos interesados en el ítem dos, o en otras palabras, el que está en el medio. Puedes anular la selección de tiempo en este punto si lo deseas, aunque ten en cuenta que tendrás que volver a hacerla si planeas grabar más tomas.
En este punto, puedes presionar t y shift más t para moverte entre tomas y luego escucharlas. La que dejes seleccionada será la definitiva. Ahora puedes establecer el modo de grabación de vuelta a normal usando alt mmás barra invertida (opción más barra invertida en mac) y no olvides deshabilitar el pre-roll usando el diálogo de configuración de metrónomo y pre-roll .. También hay una manera de eliminar todas las tomas, excepto la toma actual con alt más shift más t (opción más shift más t en mac)
o también puedes usar el comando
Delete Active Take from Items, Prompt to Confirm (Eliminar la toma activa de los ítems, solicitar confirmación): Control + Shift + T
que eliminará la toma que acabas de seleccionar (command más shift más t en mac).
 
<span id="recording_tracks_section_by_section"></span>
== grabando pistas sección por sección ==
 
Así que has grabado un verso, pero quieres continuar desde el primer coro que le sigue. En este caso:
#Busca el final del verso que has grabado usando los comandos de navegación, o primero usando reproducir y pausar, luego navegando hacia él.
# busca el punto en el que deseas que comience la grabación, asegúrate de que no se escuche ningún ruido que quede por ahí y ajusta la posición según sea necesario.
# abriremos el diálogo de configuración de metrónomo y pre-roll usando alt más shift más m. Presiona la tecla Shift más tab unas tres veces para habilitar el pre-roll antes de grabar, y luego presiona tab dos veces para encontrar un cuadro de edición que te permita especificar el número de compases. Cuando hayas terminado, presiona enter para guardar los cambios.
#presiona r y graba.
Y eso es todo. Repite estos mismos pasos para grabar más secciones.
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
== recording more tracks (layered recording or overdubbing) ==
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
This is a very simple procedure and works very similar to the one described in the article [[Special:MyLanguage/Making_Your_First_Recording|recording your first track]]. Once you have a track recorded, you can create a new one and give it a name, then assign an input, arm it for recording and begin recording. You will hear what you previously recorded along with the new material that you plan to record. Repeat this as many times as you like.
You can also create many tracks, assign inputs and arm all of them, then record for example a duet or a full band all at once.
In this case you would do the following:
#Create three tracks for this example
#use the arrows to move to the first one, and then use shift in combination with the arrows to select them. You can check your selection by using control shift plus space.
#press the applications key on windows, or bring up the first of the menus (in Mac) and you will notice that reaper will tell you that your settings will be applied to three tracks. This is present as a menu item that actually will do nothing since its just information. Arrow up a few times to find an option to assign track inputs sequentially.
#here then you choose how exactly they will be assigned, whether they are stereo or mono and their descriptions will be self explanatory. Press enter on the assignation you will use.
#press f7 to arm all of them, and then r to start recording, space to stop.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
And that's it. By selecting many tracks, we can do anything with them. Copy, paste, delete, mute (f5), or solo (f6) one or many tracks. What if we want only some specific tracks selected?
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
=== performing non-contiguous selection ===
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
Thankfully osara makes this rather easy to do. So we have three tracks up to this point. Lets try selecting tracks 1 and 3 only.
#go to the top of the track list with the up arrow
#now press shift plus space, and you will hear the message: "noncontiguous selection". Keep in mind that track one is still selected.
#you can now use shift plus down arrow, and you will notice that track two will not be selected. Press shift plus down arrow again, and you will now hear that track three is also unselected.
#at this point you should press shift plus space to select track three.  
#check your selection by using control plus shift plus space. You should hear two tracks named, one and three.
And that's it. Pressing shift space repeatedly will toggle between selecting and unselecting what you have just focused, in this case track three. You may now control these two tracks at once.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
Experiment: try doing the same with audio items.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
=== record over backing tracks ===
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
So a client asked you to record a solo, a voice, whatever, over a track that has already been produced, such as a backing track, or the rest of the band, for example. Before we record anything, We need to set the tempo first.
#ensure you have a blank project open and press alt enter to open the project properties dialog
#the first thing you will find are the various tabs. Makes sure that the left most one is selected: project settings tab
#tab about six times and set the bpm. You can also set the time signature here.
#press enter to save your changes.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
and now for the importing and recording process itself:
#ensure you are at the start of the project or at a place you feel at ease when recording. Most people like to leave a two bar empty space as a precaution.
#double tap the insert key or use the insert menu, and then choose media file.
#locate your mp3, wav, whatever contains the backing track, and press enter on it. You will notice that a track ahs been created with the file name as an item inside that track. When importing multiple items at once, reaper will prompt you for what you wish to do. Options are self explanatory.
#Once the file or files have been imported, it is time to create new tracks and record, just as described previously.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
== item manipulation ==
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
As we previously mentioned, items are the sole and responsible containers for any media you might have for a project. Unlike tracks that have no time, they are always placed somewhere on the timeline and have a duration.
Remember that item editing in reaper is non-destructive. The content of the source file is thus never modified or changed.
When we edit items, basically we must select either the item itself, or a portion of it, and then we can split, copy, move, delete, and so on. Now follows a description and how you can use these tools.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
=== splitting items ===
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
This tool is used in many of the editing functions available. Be familiar with the following:
*If no items are selected, pressing S will split items in all tracks at the edit cursor position.
*If any item(s) are selected, pressing S will split all selected item(s) at the edit cursor position.
*pressing the letter "a" will select and split the item under the edit cursor, which can be a more intuitive and viable alternative as you will not lose your position when you want to split a particular item.
*If you have made a time selection, pressing Shift S will split all selected Item(s) at the beginning and end of the time selection.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
=== deleting items ===
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
Now that we are equipped with this information, its time to go back to one of the situations outlined at the beginning. You recorded something, a last solo, but then you did not like how it turned out and want to discard it completely.
But, maybe you tried to do this already, intuitively, and found out that if you had made a time selection and then pressed the delete key to erase part of say, just your voice, then as described on the fundamentals, everything else including your voice was gone, and that is absolutely what you did not intend to do. In this case you would:
#make a time selection using the left and right brackets and select the portion that you want to move, copy, delete, ETC
#select the track and then the item that contains the audio you want to remove by using the up and down arrows to select tracks, control plus left or right to select items.
#press shift plus s to split the item at time selection, two items should be created. One before and another one after the time selection
#either go to the beginning of the time selection and then select that very next item, or find the item in the middle, which is the one we would like to erase, and then press the delete key
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
=== copying, cutting and pasting items ===
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
Same is true if you wanted to copy and paste that item somewhere else, to repeat a verse at a later point. You must split the item first, select the newly created item, and then copy it. Finally, you would navigate to where you want to paste the item and press control plus v to paste.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
=== moving and nudging items ===
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
Well, copying and pasting was easy, but I need help! I pasted the item and now its out of sync with everything else, it sounds too early or too late. Or, outlining the situation at the beginning, whatever someone else played is not quite on time. How to fix this?
Again, if we do have one single item, the best course of action is to first split the item right at the places that we need (when correcting timing for individual notes it will be split into many small bits), then we can use the following commands, all based on the numpad keys (they work when it is enabled):
*move selected items left or right: numpad 4 and 6 respectively
*move selected items up or down one track: numpad 8 and 2 respectively
remember that in REAPER, nudging is relative to the screen display. For example, if you are zoomed in horizontally very closely on an item, (800 thousand pixels per second for example) then nudging left or right will move or slide it backward or forward thru a much smaller unit of time than if the view was zoomed out to the full project at 23 thousand pixels per second.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
=== ripple editing modes ===
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
When you delete part of a media item, or when you move an item, a gap is left on the track where the deleted or moved item used to be. With ripple editing, the material on the track is moved over to fill that gap. Reaper has the following options, cycled using alt plus p:
*ripple off: leaves a gap when you delete items and does not move items when you move just one of them.
*ripple per track: moves the items, leaving no gaps between them when deleting items, and  also moves other items together with the one you are moving.
*ripple on: moves all of the items in the entire project moving other items together with the one you are currently moving.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
=== smoothing out gaps, punch in and outs or edits ===
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
Remember that items are flexible containers that represent the media for your project. Suppose that you have split and deleted an item, but you probably deleted more than what you would have liked. Or when you recorded something, it came just a bit too early and it sounds chocked, or interrupted, because the beginning is missing. There are also some pops and clicks that result from a punch in or from editing or moving items. Reaper provides a couple of tools that can remedy this. Regarding pops and clicks, This last part is not that common since reaper does have automatic crossfading enabled by default, but a possible solution is explained.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
==== shrinking and growing item edges ====
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
Very commonly used for smoothing or disguising recording punch in and outs, this functionality can be compared to the same as pencil or slip editing, or editing with the mouse in any of the other popular DAW software out there. Shrinking items will make them smaller, so they take up less horizontal space and thus they take up less time, which means that shrinking an item too much can effectively interrupt it prematurely and cut the audio. Extending or growing the items will do just the opposite. If you have them configured to loop (which is by default and we will cover this shortly in the following section) extending them too much will make them finish, and then repeat for some time. SO how does this all come into play when editing?
Two of the most common situations already described are the most common use cases for this. They both grow and shrink items.
First situation: you deleted something but it probably was too much and a word at the end of a verse is missing. What you would do is grow the item to the right:
#select the item that contains the missing word or bit
#move to the end of the item, or to right item edge by using either control plus numpad 9 or Control plus Shift plus FullStop, control plus numpad 7 or  Control plus Shift plus Comma will move you to the left edge or the beginning of it instead.
#optional: set a marker there if you wish
#Use Alt plus FullStop or alt plus numpad 6 to extend or grow the right edge of the item. This will act according to your horizontal zoom
#press space to audition. If you have extended or grown the edge too much, then using alt plus comma or alt plus numpad 4 will shrink the right edge.
#in some cases, growing might not work because an item might be overlapping the edge. You should move the item that is preventing this.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
That's it for this case.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
Now, onto the second case. You recorded something but the attack or the beginning might be missing because it came in too early. Thankfully, reaper does have a preference set by default that records audio during pre-roll! You would now need to grow the left edge of the item, so you would:
#select the item that contains the missing word or bit
#move to the start of the item, or to left item edge by using either control plus numpad 7 or Control plus Shift plus comma, control plus numpad 9 or  Control plus Shift plus FullStop will move you to the right edge or the end of it instead.
#optional: set a marker there if you wish
#Use Control plus comma or Control plus numpad 4 to extend or grow the left edge of the item. This will act according to your horizontal zoom
#since the item edge that is near the cursor as changed place, move to the previous item by using control plus left arrow
#press space to audition. If you have extended or grown the edge too much, then using  control plus FullStop or control plus numpad 6 will shrink the left edge. You will need to move and focus the item again if you shrink the left edge with control plus right arrow.
#in some cases, growing might not work because an item might be overlapping the edge. You should move the item that is preventing this.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
And that's it as far as item growing or shrinking.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
To recap:
*shrinking or growing item edges will work according to your horizontal zoom setting. The more zoomed in, the less effect these commands will have.
*Use the control key and comma, or numpad 4 to grow the item to the left, and control key and FullStop or numpad 6 to shrink it back to the right.
*use the alt key and FullStop or numpad 6 to grow the item to the right, and alt key plus comma or numpad 4 to shrink it back to the left
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
==== fixing pops and clicks by crossfading ====
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
So no matter how much you have moved, grown or shrunk things, those annoying pops and clicks still are there. What to do now?
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
Even though reaper's crossfade editor is lamentably not accessible at the moment, some reaper and sws actions can help you get the job done easily and in most cases very successfully. You will have to assign them though. Also be aware that some of these actions will perform more than just crossfading, as they intend to help you fill gaps using whatever means necessary (whether it'd be stretching, moving, crossfading) so always check and audition until you have satisfactory results.
Normally you would select the two or more problematic items first, then use any of the following:
*Item: Crossfade any overlapping items
*SWS/AW: Fill gaps between selected items (quick, crossfade using default fade length)
*SWS/AW: Fill gaps between selected items (advanced) Opens a dialog with settings for you to tweak and experiment.
*SWS/AW: Fill gaps between selected items (advanced, use last settings)
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
=== the item properties dialog ===
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
One last important aspect which deserves a special mention here is the item properties dialog. You can access this dialog by selecting any item, and then pressing shift plus f2. From here you can change many things about them. Their position, duration, the rate at which they play, fades for them. The nudge/set dialog can be accessed from here as well, which is another way to be able to move items especially by larger distances. You can also select many items at once and change their properties here, by using multiplier or dividing values such as:
*typing 10.0.00 in the length box will set them all to be 10 bars long
*typing an asterisk and the number 2, *2 will double their current respective lengths
*typing a slash and 2, /2 will halve their current respective lengths.
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
== final thoughts ==
</div>
 
<div lang="en" dir="ltr" class="mw-content-ltr">
We hope all of this information wasn't too overwhelming. As with anything, editing audio takes practice and patience. But overall, we certainly hope that this will empower you in your future endeavors as a recording engineer, musician or audio producer. Do remember that many resources are available, and also people willing to help.
</div>

Latest revision as of 15:23, 8 June 2023

Preferences

Below are some of the options in the preferences dialogue (control + P) which are commonly changed from their default values. Useful to review when learning Reaper or after a reset to factory defaults.

Note that changes to preferences are sticky from one load of Reaper to another. There are other options in Reaper, such as metronome settings, which are part of the default project settings and only persist once the Save As Default button is used in project settings (alt _+ enter).


  • General
    • There are tick boxes for what creates an undo item. Untick to shorten the undo history.
    • Option to preserve undo history when saving a project.
    • Several options on how Reaper behaves when starting up such as load last project, start a new project or prompt. Also can check for new versions of Reaper and an option to allow multiple instances of Reaper to be run.
  • Paths
    • Option to set a specific folder to store peak files (reapeaks). Can then clear this folder out from time to time.
  • Keyboard / multitouch
    • Recommend ticking Allow space key to be used for navigation in various windows
  • Projects
    • Option to define a default project template
    • Prompt to save on new project. Tick this if you want to be forced to define a path for all your projects which means you know where your media is going.
    • Options to autosave project backups into a defined subfolder. Suggestion is to store to a subfolder called Backups every 10 or 15 minutes. Backup files are generally small.
    • Option to save the undo history.
  • Media Item defaults
    • Default fade in and fade out time is 10ms. Can reduce to 3ms to be less obtrusive. Is If looping and splitting samples may want to reduce this to zero to avoid dips in volume between samples. Alternatively, can raise these values to get modulation effects when splitting an item at grid lines.
  • Audio
    • Recommended to turn off tiny fade in and fade out on start and stop.
  • Devices and MIDI
    • Fundamental section specific to equipment set up for input and output of audio and MIDI
  • Buffering
    • Can reduce Default Media Buffer size from 1200 to around 100 for more responsivness on playback.
  • Playback
    • Recommend ticking Stop playback at end of loop if repeat is disabled. This links with other settings in Edditing.
  • Recording
    • Recommend disabling Show preview of recording items while recording
    • Options to prompt to save or discard newly recorded material on stop. Often easier to disable this and use control + Z to undo recorded media if new material isn't wanted.
    • Option to define the name given to newly recorded items
  • Rendering
    • Option to override the default buffer size when rendering which can speed up render times e.g. Can set to 1024.
    • Options to set a tail duration and when it is applied to capture effects like reverb.
  • Editting
    • Can set Move edit cursor to start of time selection on time selection change. So when ending a time selection with right bracket edit cursor moves to the start of the time selection.
    • Option to set moving edit cursor to end of item when pasting. Useful if pasting multiple copies of an item one after another. Can also cause confusion though as means have to rewind to hear newly pasted content.
    • Link loop points to time selection. Set this to on so that option in Playback section works effectively. Can unlink loop points and time selection in the options menu if needed for a particular workflow.
  • Envelope display
    • Options here to change the range of volume and pitch envelopes.
  • Media
    • Option on copying media to project directory
    • Options for rendering tails on item FX. Defaults are quite short. Values of 5000 to 10,000 more useful.
    • Can untick Show status window when generating peaks as this is just annoying.
  • MIDI
    • Some default options for how to treat MIDI files being imported
  • Plugins
    • Numerous options on how to display FX windows. Typically do want to auto-resize, uncheck auto-float newly created windows, don't want to dock, and tick display only one window at a time but this last doesn't really work very well.
  • Compatibility
    • Options in here on how to treat 32-bit plugins by default but can also do this each plugin at a time using the context menu when highlighting a plugin in the FX search dialogue.
  • VST
    • Fundamental option to define the paths that Reaper uses when searching for and loading VST's.
  • External editors
    • Define the path of external editors